Nem minden technológiának van jövője – emlékszik még a Google Glass-re? Így van, pontosan – tehát az Axis-nál gondosan, hosszú folyamatokon keresztül döntik el, hogy milyen irányba haladjanak.
Balról jobbra: Jonas Sjögren, ipari tervezési vezető és Theodor Wahlgren, gépészmérnök, egy új Axis termék dizájnjáról beszélgetve
Olyan korban élünk, amely tele van technológiai fejlesztésekkel. Néhányunk számára mintha csak tegnap lett volna, hogy VHS-t használtunk, miközben a fiatalabb generációk nem is ismerik az érintőképernyők nélküli világot. Izgalmas periódusa ez az emberi történelemnek, tele ingerrel és felfedezésre, találékonyságra, fejlődésre való hajlammal. Azonban amikor ilyen sok a lehetséges út, a kérdés az, hogy hol kezdjük el és mit helyezzünk előtérbe.
Az Axis-nál a termékmenedzsment, a részleg, amely az új termékek kifejlesztését rendeli el, közeli kapcsolatban áll az Axis Sales Regions-szel, ahol a termékelemzők információkat gyűjtenek a saját munkatársaiktól és piactól. A disztribútoroktól, telepítőktől, partnerektől és rendszerintegrátoroktól érkező visszajelzések mind figyelembe vannak véve.
Az Axis meginterjúvolta pár szakértőjét, akik bevezetik Önt egy új termék tervezésébe, a kezdeti visszajelzésektől a termék tényleges megszületéséig.
- Jonas Sjögren, ipari tervezési vezető
- Theodor Wahlgren, gépészmérnök
- Peter Rietz, termékmenedzsment igazgató
Hogyan dolgoznak együtt a különböző csapatok egy termék tervezésénél?
A 3D nyomtató az egy hasznos eszköz a különböző koncepciók kipróbálására párhuzamos tervezésnél
Jonas Sjögren: Ha az ipari tervezési folyamatokat és a napi folyamataink végzését nézzük, nagy az eltérés. Bizonyos projektek, amelyek számos okból kifolyólag több innovációt és találékonyságot igényelnek, gyakran egy termékmenedzser tájékoztatásával kezdődnek, néhány kezdeti ötlettel, vagy néha csak egy megoldandó problémával. Ezekben az esetekben jobban alkalmazzuk a tervezési gondolkodást, több olyan tevékenységgel, amelyek az ügyfelekkel, felhasználási módokkal és egyebekkel foglalkoznak. Kipróbálunk több lehetőséget is különböző, párhuzamosan tervezett koncepciókkal, amelyekből gyorsan prototípus készül. Manapság ez eléggé egyszerű a saját 3D nyomtatóinkkal és a jól felszerelt műhelyünkkel. Próbáljuk a kutatás és fejlesztés részleget korán bevonni, hogy előnyt szerezzünk és minden technikai részletet megfontoljunk. Ez a prototípusok fejlesztését és a különböző verziókat jobban kidolgozottá teszi és több releváns technológiával lesznek felszerelve.
Theodor Wahlgren: Természetesen a fejlesztési fázisban sok prototípust készítünk, hogy kiértékeljük a különféle tervezéseket, és ez segít felgyorsítani a fejlesztést. A különböző dizájnok kiértékelése és fejlesztése a dizájn csapatnak, a projekt tulajdonosának és tagjainak az együttműködésével történik. A találkozókon rengeteg új ötlet születik, amelyeket az azt követő, egy vagy két héttel későbbi meetingen további elbírálásra kerülnek. Ez a megközelítés a korai koncepciós szakasztól érvényben van.
Jonas Sjögren: Van egy ID ütemtervünk, egy tervezési stratégia implementációs dokumentumunk, amely segíti a tervezést következetessé tenni, de tervezési értékeink frissen és úgymond modernen tartása miatt módosíthatjuk és frissíthetjük. Agilisnak és hatékonynak kell lennünk, és ez a munkamódszer lehetővé teszi ezt.
Az ipari tervezési csapat minden projektnél követi a fejlesztéseket egészen a végső kiértékelésig.
Miket fontol meg a csapat a legjobban egy új termék tervezésénél?
Jonas Sjögren: Általában véve meggondolandó az ipari tervezésnél a strapabíróság, fenntartható anyagok használata és a technológiák többfajta alkalmazása, még az eltérő projektek esetén is. Valamikor a termék menedzsment kiemel bizonyos értékeket vagy szempontokat, amelyeknek próbáljuk megérteni a miértjét, több figyelmet szentelve azok beteljesítésének.
Az AXIS P9106-V sarokkamera, matt acél modell, egy liftbe felszerelve
Theodor Wahlgren: Vegyük például a mostanában indított AXIS P9106-V hálózati kamerát. A fő cél ennél a terméknél az volt, hogy egy elegáns kamera legyen diszkrét dizájnnal, amely remekül illeszkedik élvonalbeli helyek sarkába, mint például üzleti épületekbe, liftekbe és számos más környezetbe. Azonban a kamera könnyen elérhető vandáloknak, tehát nagyon robusztusnak és könnyen karbantarthatónak kell lennie. Mivel ez egy új szegmens volt számunkra, a korai megbeszéléseken a további előnyökről volt szó, amelyeket az ilyen típusú ügyfeleknek kínálhatunk, és hogyan prezentáljuk azt. Rengeteg különböző dizájnt kellett kiértékelnünk, hogy biztosan egy elegáns és diszkrét kamerát kínáljunk, amely nem hagy vakfoltokat, tehát belátja az egész helyiséget vagy liftet a sarokból.
A másik fontos szempont az önsértés elkerülése volt, amikor a kamera kórházi szobákban vagy kihallgató helyiségekben kerül használatra, és szépen legyen kidolgozva, hogy remekül illeszkedjen élvonalbeli üzleti épületekbe és liftekbe. A matt acél gyakran használatos ilyen környezetekben, szóval a cél az volt, hogy ilyen kinézetet érjünk el, vagy legalább olyan legyen a kidolgozása, amely illik ilyenekbe. Kipróbáltunk különböző fajta borításokat, amelyek utánoznak fémes felületeteket, akárcsak felületi kezeléseket a matt acél utánzására. Az opciók közül több is nagyon jól nézett ki, de végül a matt rozsdamentes acél elegáns kinézete nyert. A külső borítás elrejti az elülső csavarokat, még diszkrétebbé téve a terméket, beleolvasztva azt a környezetébe.
Hogyan vannak a termékek a való életben tesztelve?
A fejlesztés közbeni a tesztek szimulálják, mi történhet a való világban
Theodor Wahlgren: A fejlesztés közben rengeteget tesztelünk. Prototípusokkal is, a koncepció ellenőrzéséért, és az alkatrészeket is, a végleges termékek ellenőrzéséért. A tesztek szimulálnak helyzeteket, amelyek a való életben megtörténhetnek. Gyakorta a tesztek extrém esetek, hogy megbizonyosodjunk, a termékünk széleskörűen helytáll. Gyakran vannak való életbéli tesztek is a végső termék befejezése előtt.
Befolyásolták az ügyfelek elvárásai az új termékek tervezését?
Peter Rietz: A múltban a biztonság volt legfőbb felhasználási területe a termékeinknek és megoldásainknak, de manapság felismertük, hogy segíthetjük a partnereinket és ügyfeleinket számos más területen is. Például a kiskereskedelemben, ahol optimalizálhatjuk az üzletet azáltal, hogy olyan termékeket és megoldásokat nyújtunk, amelyek betekintést engednek a boltokban történtekbe. Olyan információkat nyerhetnek ezzel, mint például, hogy mennyi ember tér be a boltba és mely időpontokban? Mennyi eladáshoz vezet ez? Használt valamit az új marketing kampány? Növelhetjük a vásárlói elégedettséget is, ha például értesítést küldünk a személyzetnek, amikor a sor túl hosszú, vagy háttérzenét játszhatnak le az eszközeinkkel, ha szükséges.
Az egész azzal kezdődik, hogy megpróbáljuk megérteni a végfelhasználók igényeit, hogy milyen kihívásokkal szembesülnek. Ha megértjük ezeket, sokkal nagyobb valószínűséggel tudunk olyan termékeket és megoldásokat fejleszteni, amelyek értékesek számukra.
Az eredeti interjút megtekinthetik angol nyelven az Axis weboldalán.