A közlekedési eszközök védelme

998 664 Aspectis

Az egész biztonságtechnikai piac nagy átalakuláson megy keresztül, egyre gyorsabb és látványosabb az átállás az analógról a digitális videó rendszerekre. Újabban ez a váltás jelentőssé vált a közlekedési iparágban is. Számos mobil telepítés üzemel jelenleg is és a felkérések, megkeresések száma egyre emelkedik az egész világon. Az érdeklődések száma különösen magas a nagyobb rendszerek iránt, ahol a rugalmasság és a nyílt IP-alapú megoldások megkönnyítik a telepítéseket és a folyamatos működést. A legnagyobb ilyen rendszerek több nagy városban is üzemelnek pl: a stockholmi buszokban és metrón 15000 kamera, madridi buszokon 6000 kamera (év végéig), moszkvai metróban 3000 kamera és videokódoló, oszlói vonatokon 3000 kamera, prágai buszokon 3500 kamera, sydney-i vonatokon 7000 kamera és zürich-i vonatokon 5000 kamera, és több mint 400 kamera a budapesti metró vonalakon.

Kiváló minőségű képek minden eseményről
A jó minőségű videó a kulcsa, hogy megtudjuk valójában mi is történt a buszon vagy a megállóban. Egy IP alapú megfigyelő rendszerrel, ami hálózati kamerákkal és hálózati videó felvelőkkel (NVR-ekkel) működik, kiváló minőségű élő és rögzített videóhoz juthat. Ezen felül a képeket bármikor meg tudja nézni, a képanyag nem veszít minőségéből.

A titok a hálózati kamerák nagy felbontási képességében és a progresszív letapogatás technológiájában rejlik. A rögzített képanyagnak legalább 800×600 pixeles felbontása van, ami több, mint az analóg rendszerek által szolgáltatott 2 CIF. A HDTV és megapixeles felbontással bíró hálózati kamerák még ennél is több részlettel és információval rendelkeznek. A progresszív letapogatással éles képeket kapunk mozgó emberekről és tárgyakról, ezáltal megkönnyítik az azonosítást és csökkentik az erre szánt időt. A tárolt videó tisztázza azt is, hogy egy adott esemény előtt, alatt és után mi történt.

insidebus

Költséghatékony és rugalmas
A hálózati videó megfigyelő megoldások nyílt IP szabványokon alapulnak. Ezek lehetővé teszik a szabványos IP hálózati infrastruktúra használatát, a saját rendszerek és eszközök helyett, melyek az analóg CCTV megoldásokhoz kellenek. Sok mai, modern vonatot felszerelnek már Ethernet hálózattal. Ezt arra használják, hogy a vonatok/metró szerelvek kommunikálni tudjanak egymással, kijelzőkön tájékoztassák az utasokat vagy éppen internetet szolgáltatást nyújtsanak. Ezek használatával még költséghatékonyabbá válik a hálózati videó megoldás. További költséget lehet lefaragni, ha ugyanaz a kábel szállítja az áramot a kamerának, ami egyébként videót továbbít a kamerából az NVR-ekbe. Ezt a megoldást Power over Ethernetnek hívják, aminek használatával nincs szükség külön a tápellátást biztosító kábelre, ezáltal csökkenthető a telepítési és a kábelezési költség.

Telepítés a fedélzeten
Ma már több gyártó is kínál olyan mobil megfigyelő rendszert, amit kimondottan olyan körmyezetre fejlesztettek ki, hogy kibírja a por, víz viszontagságait, ellenálljon vibrációnak, rázkódásnak és hőmérséklet ingadozásnak.

Ezeket úgy tervezték, hogy gyorsan és megbízhatóan lehessen őket telepíteni és biztosítsák a folyamatos működést. A következő szempontokat tartsuk szem előtt:

  • Felfüggesztési megoldások egyenes és egyenetlen felületekre
  • Háttér táp a rövid ideig tartó áramingadozás esetére
  • Beépített védelem túltöltés ellen
  • Olyan funkció, ami riasztást küld abban az esetben, ha a kamerát megpróbálják elmozdítani, lefújni, rongálni.

busonecable l

Gyors hozzáférés a videóhoz

A videót az adott közlekedési eszközön található hálózati videó rögzítőre (NVR) menthetjük és azon tárolhatjuk. Legjobb, ha az eszköz támogatja a H.264 formátumú rögzítést. Ilyenkor az NVR-ből a videót könnyen továbbíthatjuk egy központi tároló egységhez vagy bármilyen számítógépre, ahol átnézhetjük a felvételt és elemzéseket végezhetünk, további utasításokat adhatunk. Szükség esetén a rendszert úgy is felépíthetjük, hogy támogassa a vezeték nélküli technológiákat. Ezáltal egy távoli helyszínről is eléhetjük az élő képeket vagy rögzített videókat.

Miért hálózati videó?

  • Kiváló képminőség (HDTV minőségű videó stabil képpel a jármű vibrálása és mozgása mellett is).
  • Távoli élérés (képhez, hanghoz).
  • Egyszerű, jövőbiztos telepítés: egyszerű a meglévő infrastruktúrával összeegyeztetni az állomásokon, a járműveken és a busz/vonat terminálokban is.
  • Skálázhatóság és rugalmasság
  • Költséghatékonyság
  • Disztributált intelligencia: olyan videó alkalmazásokat is felhasználhatunk, mint emberszámlálás vagy riasztás (pl.: ha valaki tiltott területre lép be nappal vagy akár éjszaka).
  • GPS integráció: lehetővé teszi a járművek követését egy digitális térképen, mialatt élő képeket nézünk az adott helyszínről.

Bizonyított technológia
Biztonságosabb és hatékonyabb tömegközlekedés
Ezek a mobil megfigyelő rendszerek már több ezer buszban és vonaton megtalálhatók világszerte. A járművökön található kamerák segítik csökkenteni a vandalizmust és bűncselekményeket, értékes információval szolgálnak rendőri nyomozásokhoz és megvédik az üzemeltetőt a rosszhiszemű kártérítési igényektől. Segítségükkel kevés befektetéssel védhetik a vágányok melletti területeket, felszállóhelyeket, be- és kijáratokat, várótermeket, kereskedelmi egységeket és parkolókat, vasútvonalakat, átjárókat, kereszteződéseket, hidakat és alagutakat (hőkamerákkal sötét helyekre is beláthatunk, érzékelhetünk mozgást és riaszthatjuk a személyzetet).

Közlekedésieszköz séma

Tapasztalok a madridi és a stokholmi telepítésekről
Madridi közlekedési vállalatnak több ezer busza van, melyek éjjel nappal közlekednek. A bűncselekmények száma évről évre nő (graffitik a járműveken, a buszpályaudvaron, zsebtolvajok), és a költségvetésük nem tette lehetővé, hogy minden egyes vonalra külön biztonsági őrt foglalkoztassanak. Ha történt valami nagyon nehéz volt az elkövetőt beazonosítani, hacsak nem éppen tetten érték. Ekkor fordultak a megfigyelőrendszerek felé. 13 ajánlatot kértek be, és 6 hónapos tesztperiódus alatt 10 különböző megfigyelőrendszert próbáltak ki 10 különböző buszon. A győztes kiválasztása után megkezdődtek a buszok felszerelése. A telepítések 2009-ben kezdődtek és 2010 végére fejeződnek be, naponta átlagosan 3 buszt kameráznak be, és októberig 4500 kamerát szereltek fel. Ez a szám év végéig eléri a 6000 db-ot. A buszokon készült felvételeket vezeték nélkül továbbítják a központi tárolóhelyre, amikor a busz beérkezik a garázsba a napi műszak végén. A képeket a vállalat központjában is bármikor megnézhetik élőben. A telepítés egyik nagy előnye, hogy bármilyen eseménykor a buszsofőr megnyom egy gombot, és a biztonsági szolgálat azonnal odakapcsol. Élőben „betekint” a buszba és azonnal értékelni tudja a helyzetet és meghozni a megfelelő döntést. Valamennyi busz rendelkezik GPS-szel, így a kezelő a központban pontosan tudja merre jár az adott járat. A telepítések megkezdése óta jelentősen csökkent a bűncselekmények száma. Becslések szerint eddig évente kb. 600000 eurós kár érte a vállalatot a graffitik, rongálások és lopások miatt. A biztonsági rendszernek köszönhetően ez az összeg az évek alatt csökkent és a befektetések hamarosan megtérülnek.

A stockholmi projekt 2005-ben kezdődött el és 2008 végén fejeződött be. Első fázisban a metrót látták el kamerákkal, majd 2007-ben megkezdték a buszokon és állomásokon is a telepítést.

A helyi közlekedési vállalat azt várja el a projekttől, hogy minimalizálja a rablások, támadások számát, segítse a rendőrség munkáját bizonyítékokkal, csökkentse a vandalizmust, rongálást, gyujtogatást, csökkentse a balesetek, halálesetek számát, növelje az utazóközönség, valamint az alkalmazottak biztonságérzetét, rövidítsék riasztáskor a reakcióidőt és minimalizálják a hamis riasztások számát.

A cég jelenleg tervezi a külvárosi vonatok és állomások, metróállomások és további buszok bekamerázását. A közeljövőben – a tesztek elvégzése után – kezdik el használni azt a video alkalmazást, amivel, ha a kamerák észlelnek valamit a metróalagutakban, akkor értesítik a közlekedési osztályt. Itt eldöntik, hogy a legközelebbi vonatot megállítsák vagy utasítást küldjenek a biztonsági személyzetnek adott feladat elvégzésére.